De studentenervaring van Melisa Visser
Melisa Visser (35) heeft in 2021 de opleidingen Loopbaancoach en Re-integratiecoach afgerond bij de Academie voor Coaching en Counselling. Melisa is geboren op Aruba en is op achttienjarige leeftijd naar Nederland verhuisd. In Nederland heeft zij de opleiding SPH (Sociaal Pedagogische Hulpverlening) gevolgd, waarna ze jarenlang in de zorg werkte als persoonlijk begeleider, zowel met kinderen met gedragsproblemen als met volwassenen binnen de psychiatrie. Vanaf het begin van haar carrière heeft ze een passie gehad voor coachen / begeleiden en heeft daarbij altijd de droom gehad om voor zichzelf te beginnen. Inmiddels heeft zij sinds 2019 een eigen loopbaancoachpraktijk, gespecialiseerd in mensen met autisme. Melisa’s coachpraktijk heet Ban Pé, wat ‘kom, we gaan ervoor’ betekent in het Papiaments. Het is de basis van wat Melisa doet: mensen die er klaar voor zijn begeleiden om tot actie over te gaan, hun droombaan te vinden en het leven te leiden dat ze willen leiden.
In dit interview vertelt Melisa over haar keuze om te werken met deze doelgroep, waarom zij heeft gekozen voor de opleiding van de ACC en hoe het is om een eigen coachpraktijk te hebben.
Waarom heb je ervoor gekozen om voor jezelf te beginnen?
“Toen ik nog in de zorg werkte, merkte ik dat de manier van werken niet helemaal bij mij paste. Ik merkte dat binnen de zorg de begeleiding veelal met ‘fluwelen handschoenen’ en binnen vaste kaders gebeurde, daar waar ik zelf een stuk directer ben en begeleiding op de persoon wil afstemmen. Ik kwam tot de conclusie dat ik het belangrijk vond om mijn werk als begeleider op mijn eigen manier te doen en ben daarom serieus gaan nadenken om voor mezelf te beginnen. Om dat te bereiken heb ik eerst de opleiding Kindercoach gevolgd. Deze opleiding heeft mij de kneepjes van het coachvak geleerd, maar ik kwam er tijdens deze opleiding wel achter dat ik niet met de doelgroep kinderen wilde werken.
In de zorg heb ik veel gewerkt met mensen met autisme en ik merkte dat ik deze doelgroep wel heel interessant en uitdagend vond. Ik ben daarom tevens de opleiding Autismecoach gaan volgen. Sinds 2019 ben ik gecertificeerd autismecoach en heb ik mijn eigen coachpraktijk. Ik richtte mij hierbij voornamelijk op hoogopgeleide medewerkers met autisme. Bij de problematiek waar zij tegenaan lopen, moet je denken aan blokkades om hun werk te kunnen uitvoeren, tijdens hun werk veel stress ervaren en moeite hebben om hun baan te behouden. Ik begeleidde ze vooral van stress naar rust.”
Waarom heb je gekozen voor de opleidingen Loopbaancoach en Re-integratiecoach van de ACC?
“In eerste instantie richtte ik mij als autismecoach dus op het coachen van mensen om met stress om te gaan en de blokkades aan te pakken die het werk bemoeilijken. Als er dan na een aantal coachsessies meer rust en balans komt, is volgende stap dat mijn cliënten op zoek gaan naar werk, bijvoorbeeld vanuit een Wajong-uitkering of een re-integratietraject. Ik had echter niet de juiste kennis en vaardigheden om ook dat traject te begeleiden en verwees de cliënt door naar een loopbaancoach. Ik merkte echter dat veel loopbaancoaches niet de kennis en vaardigheden hebben om mensen met autisme te kunnen begeleiden, terwijl ik juist wel gespecialiseerd ben in deze doelgroep, maar nog geen kennis en vaardigheden bezat om mensen te begeleiden in de zoektocht naar passend werk. Aangezien ik mijn cliënten graag ook op dit gebied verder wilde begeleiden, ben ik op zoek gegaan naar een opleiding op het gebied van loopbaanbegeleiding. Op die manier kon ik niet alleen helpen om mensen meer rust te laten ervaren, maar mijn cliënten ook helpen om zijn of haar leven weer op te pakken en daarbij passend werk te vinden. Door deze twee activiteiten te combineren, kon ik als coach betrokken blijven bij de gehele ‘reis’ van het vinden van balans en het begeleiden naar passend werk.
Tijdens mijn online zoektocht naar een loopbaancoach opleiding ben ik ontzettend veel opleidingen tegengekomen. Ik was echter specifiek op zoek naar een gedegen opleiding, waarbij het tevens mogelijk was om de kennis en vaardigheden toe te passen op mensen met autisme. De meeste opleidingen die ik heb gevonden, leidden op tot een meer algemene loopbaanbegeleider. Op jullie website zag ik echter dat het mogelijk was om je te richten op een specifieke doelgroep. Nadat ik met de docent Geesje Bluijssen in contact was gebracht en hoorde dat het juist het doel van de opleiding om de kennis en vaardigheden toe te passen op een doelgroep naar keuze, heb ik voor de opleiding van de ACC gekozen.”
Wat heb je aan de opleidingen gehad?
“Ik heb er ontzettend veel uit gehaald. De methodieken die je leert zijn heel bruikbaar om erachter te komen waar iemands passie ligt. Zo heb ik bijvoorbeeld veel gehad aan ‘systemisch werken’. Ik gebruik deze methodiek in vrijwel ieder traject. Buiten de kennis en methodieken ga je ook de diepte in op het gebied van jouw eigen persoonlijke ontwikkeling. De opleiding besteedt namelijk ook aandacht aan je eigen loopbaan en wat je zelf belangrijk vindt op het gebied van werk en carrière. Je past de verschillende methodieken op jezelf toe en je leert welke methodieken bij je passen om te gebruiken als loopbaancoach, waardoor je je specifieke doelgroep beter kan begeleiden. De opleiding heeft mij daarmee geholpen om mijn eigen coachpraktijk beter vorm te geven.
Daarbij heb ik ook veel geleerd over de mogelijkheden die er zijn voor loopbaancoaches, waaronder het samenwerken met het UWV en het werken voor bedrijven in plaats van alleen voor particulieren. Door deze kennis ben ik onderzoek gaan doen naar de mogelijkheden en ben ik onderaannemer geworden voor het UWV. Ook word ik ingehuurd door bedrijven, waaronder Deloitte, AutiTalent (een detacheringsbureau voor mensen met autisme) en Astict (een ICT detacheringsbureau voor mensen met autisme), om medewerkers met autisme binnen hun organisatie te begeleiden.”
Wat heeft de opleiding je persoonlijk gebracht?
“De opleiding heeft mijn netwerk vergroot, maar mij ook doen groeien als mens. Het volgen van de opleiding heeft invloed gehad om mijn persoonlijke leven, aangezien je leert om in je kracht te staan. Ik heb ontzettend veel over mezelf geleerd, waardoor ik nog beter weet hoe ik andere mensen kan begeleiden op zijn of haar pad. Door het volgen van de Kindercoach en Autismecoach opleiding had ik al veel kennis opgedaan op het gebied van coachen, maar de opleiding van de ACC heeft mij nog meer bouwstenen opgeleverd om mijn eigen doelen te verwezenlijken. Hierdoor is het mij gelukt om scherp te krijgen wat ik precies wil doen, hoe ik dat wil doen en te bereiken wat ik wil bereiken. Zonder deze ontwikkeling zelf door te maken, is het moeilijk om anderen te helpen.”
Hoe verwacht je dat de opleiding bijdraagt aan het worden van een betere loopbaancoach?
“Een belangrijk onderdeel van deze opleiding is het voorhouden van een spiegel om erachter te komen wie je wil zijn als loopbaancoach. Je maakt een reis door, waarbij je heel dicht bij jezelf komt en echt gaat werken met mensen waar je een passie voor hebt. Je merkt daardoor hoe fijn het is om het jezelf te gunnen om na te denken over wat je wilt op jouw eigen werk- en carrièregebied. Dit maakt je sterker maakt en geeft energie om te doen waar je hart ligt.
Het was voor mij belangrijk om het verschil te kunnen maken als loopbaancoach binnen deze niche. Door het volgen van deze opleiding is mij dat gelukt. Het is extra uitdagend om met mensen met autisme te werken, omdat er veel belemmerende overtuigingen zijn. Ik zie dus hoe belangrijk het is om het zelfvertrouwen te vergroten, zodat het mogelijk wordt te onderzoeken waar hun passie ligt en wat voor baan daarbij past. Ik heb dat zelf mogen ervaren tijdens de opleiding en vind het heel mooi om deze reis ook met mijn cliënten te maken.”
Zou je de opleidingen aan anderen aanbevelen?
“Ik zou de opleidingen zeker aan anderen aanbevelen, omdat het programma heel allround is. Tijdens de opleiding leer je geen ‘trucjes’ die door iedereen op dezelfde manier worden gebruikt. Het programma wordt juist afgestemd op de wensen van de student. Je wordt daarmee geprikkeld om na te denken hoe je bepaalde methodieken kunt inzetten voor een specifieke doelgroep en of de methodiek past bij jou als coach. Op deze manier word je de loopbaancoach die je wilt zijn en die bij je past. Niet iedereen in de groep had al zo’n specifieke wens om met een bepaalde doelgroep te werken als ik, maar zijn wel allemaal uitgedaagd om daar goed over na te denken en een specifieke doelgroep te vinden. De studenten uit mijn groep hebben allemaal dezelfde kennis en vaardigheden geleerd, maar oefenen hun vak allemaal op een andere manier uit.”
Welke plannen heb je nog voor de toekomst binnen loopbaan- en re-integratiecoaching?
“Allereerst wil ik mijn activiteiten binnen de zakelijke markt verder uitbreiden, bijvoorbeeld door binnen een groot bedrijf een heel team te coachen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een team waarin iemand werkt met autisme, om de samenwerking onderling te verbeteren. Ook zou ik mij in de toekomst bezig willen houden met teamcoaching zonder dat daar een autisme-component in zit. Ik vind het uitdagend om groepen mensen beter met elkaar te laten samenwerken, mensen te begeleiden om minder stress te ervaren en de juiste baan binnen de huidige organisatie te vinden of zelfs daarbuiten.
Tevens ben ik in september begonnen met de opleiding Familieopstellingen. Allereerst omdat ik het zelf interessant vind om een Familieopstellingen-traject door te maken, maar ook als tool om mijn cliënten te helpen om hun belemmerende overtuigingen te doorbreken. Door erachter te komen welke invloed je omgeving/familie heeft op jouw beslissingen, kun je je proberen hiervan los te maken en dicht bij jezelf komen. Indirect word je in je leven vaak, soms onbewust, een hoek in gedreven door je familie als het gaat om keuzes binnen werk en carrière. Door met mijn cliënt een familieopstelling te doen, kan ik inzichtelijk maken welke invloeden de familie en andere systemen hebben op hun beslissingsproces en mensen echt hun eigen keuzes laten maken.”
Hoe is het om je eigen praktijk te hebben? Hoe komen cliënten bij jou terecht?
“Ik vind het ontzettend fijn om eigen baas te zijn, voornamelijk omdat ik de daardoor vrijheid heb om mijn eigen tijd in te delen en het werk te doen op de manier die ik wil. Tegelijkertijd is het ook heel uitdagend en divers. Zo ben ik niet alleen maar aan het coachen, maar houd ik me ook bezig met financiën, administratie, netwerken en marketing. Eerst dacht ik dat ik alles zelf moest kunnen, maar gelukkig kwam ook het besef en de (financiële) mogelijkheid om bepaalde activiteiten uit te besteden, zodat ik me kan richten op de activiteiten die me energie geven. Het mooiste aan het hebben van een eigen praktijk is dat geen dag hetzelfde is en dat ik volledig de regie heb over mijn eigen carrière.
Voor wat betreft het vinden van klanten is het belangrijk om goed te communiceren wat je doet. Zo is het belangrijk om zelf een goede website te hebben en te zorgen voor een goede ‘presence’ op sociale media. Aangezien ik mij richt op een niche, ben ik goed vindbaar op Google. Via sociale media kom ik ook gemakkelijk in contact met interessante groepen, waaruit zich weer potentiële cliënten melden. Ook sta ik met mijn praktijk op de website van de organisatie waar ik de Autismecoach opleiding heb gedaan, waaruit ook veel cliënten zich melden.
Een andere bron van nieuwe cliënten zijn mijn zakelijke partners in mijn netwerk die mensen naar mij doorverwijzen. Hierbij kun je denken aan bedrijven, huisartsen en het UWV die mij aanbevelen. Het is daarom voor mij heel belangrijk geweest om te netwerken, zodat zoveel mogelijk interessante partijen weten wie je bent en wat je doet. Om die reden ben ik actief op social media, maar heb ik bijvoorbeeld ook folders verspreid bij huisartsen om te laten weten wat ik doe en wat ik voor mensen kan betekenen. Hierin zie je dat alle activiteiten uiteindelijk bijdragen aan je naamsbekendheid, waarmee de olievlek steeds groter wordt. Je moet dus blijven zaaien om op een gegeven moment te kunnen oogsten.”